Monday, November 1, 2010

SAYA BUDAK BARU BELAJAR

SALAM..
sebenarnya mase nga tuis entry neh..
saye tengah ngap megi..weeee...dah lame btol xmakan megi..
megi kari..plus cili sket..plus telur sket..huhu!terangkat..
maklumlah petang2 macam neh..perut mula le wat irama pop rock..hehehe..
hmmm...citer pasal makan neh...
teringat aktiviti di rumah bonda tempoh hari...

ahad yang lepas..
saya sempat belajar Nasi Ayam dengan bonda..
(mungkin bagi sesetengah org mudah..tapi..saya br je nak belajar neh)

meh tengok kursus masakan tersebut...
hehe..


mula2 saya belajar masak nasi ayam...
hirisan bawang putih,bawang kecik, halia dan rempah ratus ditumis ngan marjerin..
wah..berpeluh2 nak buat neh..hehe..
so..saya tumislah sampai garing..
bonda dok tepi je pantau..kih2..!

next!


masukkan beras...
ikot suke ar nak masak bape banyak...
then masukkan air rebusan ayam..
kalo xde..gune stok ayam pun boleh..
btol tak bonda???
pastu masukkan ler..
daun pandan..kasi wangi sket..
jangan masuk daun kari sudah...kih2...
pastu..
saya belajar perap ayam..

gaulkan je ayam ngan kicap..
tapi bonda kate ayam neh kena rebus dulu..biar lembut..
air rebusan tu la yang buat masak nasi..


pastu saya belajar buat sup plak...


ala..kacang je wat sup ayam kan..
bawang merah, bawang putih, halia, lada putih..
ditumbuk halus..
pastu tumis la ngan kayu manis dan bunga lawang..
masukkan air..masukkan ayam..
pastu..masak le sampai ayam lembut..


ok passs!
ni masak sos ayam tu plak..
bonda kate guna lada kering lagi sedap..
so, blend lah lada kering ngan bawang putih..
masak atas api..masukkan sos sket..
masak sampai pekat..
jgn lupe letak garam dan gula sket..




pastu..sediakan lah ulam2 ea..



hoyeh!
dah berjaya belajar masak...
bleh lawan linda onn neh..
MY MOM CHICKEN RICE..



psss:
xsempat amik gambo dah siap..
excited punye pasal..hehe..

No comments:

CINTA HATI SAYA

CINTA HATI SAYA
CINTA HATI

RAKAN MAYA YANG SUDI

seri pinang di hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

segalanya bermula

Daisypath Anniversary tickers