Saturday, November 27, 2010

BERAT MATA MEMANDANG..

salam..selamat pagi..alhamdulillah.kenduri rumah bonda selamat diadakan..dan sy masih letih lagi..tangan dan kaki masih lenguh lagi..apatah lagi bonda..pengurus kenduri tersebut..keh2..semoga doa yang dipanjatkan sampai kepadaNya..semoga rezeki yang dikongsi bersama jiran2..ada barakahnya...hmmm seperti biasa..bila jiran tetangga berkumpul..sayalah yang jadi bahan usikannya..bila lagi ni?bila kak mah dan dapat menantu?bila kenduri kau neh?alahai.saya semakin imune dengan soalan itu..yelah..anak dara yang meniti usia 28 thn neh..pastinya jadi fokus jiran tetangga..risau agaknya saya tak kahwin..sy kawin lambat..anak dara tua....susah dapat anak dan sebagainya..hmmm..pelbagai kerisauan yang mereka fikirkan tok saya..hehe..alhamdullah..terima kasih sebab sanggup berkongsi kerisauan itu dengan saya...




ye..dulu..mungkin saya esau..sebab target perkahwinan saya adalah pd umur 25 thn..dan tentunya dalam usia 27 thn neh..saya sekurang2nya sudah memiliki seorang putera or puteri yang comel..dan mungkin sedang hidup bahagia dengan si suami..tapi bab jodoh dan ajal itu..hak Allah..dan saya sebagai hamba..saya akur dengan ketentuanNya..buktinya..sehingga saat ini sy masih sendiri meniti awal 30an...hmmm..bohonglah kalau saya kata..saya tak ada keinginan utk berkahwin..apatah lagi bila melihat rakan2 sebaya sudah mula mengandung dan menggendong anak..sape yang xnak merasai nikmat Allah itu kan..tp ape kan daya..org yg nak "mengandungkan" saya pun masih belum pasti siapa..keh2..

mungkin  Allah tarik nikmat perkahwinan itu..tp Dia lebihkan rezeki lain tok saya..nikmat kesihatan, ketenangan hidup dan sebagainya membuatkan hati saya terpujuk..Alhamdulillah..masih diberi kekuatan meniti  dan mengharungi segala kepahitan hidup..dan melihat org2 yang saya syg gembira..

saya pernah bercinta..dan adakah mungkin sedang bercinta?hehe..

si Dia yang seorang pegawai KWSP..saya lepaskan tok berkhwin dengan org lain..dan Si Dia kini sudah beranak 1..masih berhubung dnegan saya..sebagai seorang kawan..bonda sangat suke dengan mamat neh..alhamdulillah..sebab karakternya yang pandai ambil hati bonda..budi bahasanye yang jadi pilhan bonda..tp..hajat untuk bermenantukan dia tak kesampian..dan sy pula menerima semuanya dengan redha...bukan jenis saya tok berebut lelaki dengan sesama perempuan..huhu...



pernah juga saya "bersahabat" dengan seseorang di tempat kerja saya..segalanya sempurna pada dia..solat, tanggung jawab, budi bahasa dan perhatiannya pada saya..semua cukup..namun..dia hanya org biasa yang tak punya apa-apa..takde pangkat dan berpendidikan tinggi..berbanding saya yang ada kelulusan dan sebagainya (itu kata bonda)...tp sayangnye..dia tak mendapat  tempat di hati bonda..mungkin bonda nak yang terbaik utk saya..dan sy tak pernah menyalahkan bonda dalam hal ini..saya percaya pilihan bonda itu adalah pilihan Allah..saya percaya segala yang bonda mahu  itu..juga kemahuan Allah.sebab sy bukan org yang berani menanggung risiko jika bonda tidak restu..bukankah keredhaan bonda juga adalah keredhaan Allah..saya tidak mahu jd seorang anak yang gelap mata kerana cinta...bukankah cinta saya pada bonda itu lg kuat.bonda yang sanggup berkorban apa sahaja untuk membesarkan saya...memberikan saya pendidikan..sakit perit sebab saya....kalau diikutkan rasa hati...mmmg sedih..mmg  pedih...mmg sukar utk menerima hakikat ini...apatah lagi dalam usia yang ketika ini..saya tak akan main2 dalam bab cinta!!!!segalanya serius..namun, jika ini akhirnya..saya terima...senyumlah walau hati sgt pedih..itu kata2 yang saya ucap..tiap kali saya pujuk hati..

bermula dr saat itu..saya tak pernah mengungkapkan keinginan tok berkahwin pada keluarga saya..mungkin keinginan itu sudah mati seketika..dan mungkin juga saya masih belum melupakan segala yang berlaku...dan sekarang..2thn dah berlalu..saya menjalani hidup ini macam neh..memekakkan telinga dengan usikan org..yang kadang2 jd hirisan di hati saya...

huhu..sekarang..sudah jelaskan semuanya..mengapa saya masih sendiri ketika ini...walaupun jiran tetangga tu takkan baca blog sy neh dan tau kisah sebenar..sekurang2nya rasa puas hati...sebab dh berjaya mencurahkan segalanya..selepas memendam selama 2 thn..berat mata memandang..berat lagi bahu memikul..sudah kering air mata neh..dan sekarang  sy mahu menikmati semua kegembiraan dalam hidup saya..

selagi kita percaya Allah itu sebaik2 pengatur kehidupan..selagi itu hati kita kan tenang..
wallahualam..

No comments:

CINTA HATI SAYA

CINTA HATI SAYA
CINTA HATI

RAKAN MAYA YANG SUDI

seri pinang di hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

segalanya bermula

Daisypath Anniversary tickers