Monday, September 6, 2010

BISKUT KAPAL MAVI MARMARA

salam..hari ni kat uma bonda...
saya ringan tulang tok tolong bonda buat biskut..
dan untuk pengetahuan semua..
biskut ni..bonda buat setiap tahun...
tak tau lah kenapa ye..
setiap tahun ada je org tempah ngan bonda...
pe pun....
rasanya best gak lah..
walaupun saya sebenarnya bukan penggemar cookies...


meh tgk resepinye...
mane tau kan...
satu ari nanti terbuka pintu hati tok cube buat sendiri
(pssss..saya nak soh en GTN buat tok saya..tet!!!!!!!!!!! kan ea pandai masak...)
BISKUT KAPAL MAVI MARMARA...

BAHAGIAN 1 (KULIT)

bahan tok buat kulit..
3/4 Majerin / butter cup
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan tepung naik sendiri
1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telur (ambil kuning sahaja)

Cara - cara buat adunan untuk kulit:
1. Pukul gula dengna marjerin sampai kembang
2. Masukkan telur
3. p\Pukul adunan tu selama  3minit
4. Masukkan tepung dan gaul adunan sehingga lembut




SETERUSNYA.....



BAHAN 2 : INTI 
1/2 camca baking powder
1/2 cawan marjerin /  buttercup
3/4 cawan gula halus
1 camca esen vanilla
2 biji telur (ambil kuning sahaja)
1 tin kelapa kering
kismis merah, kismin hijau dan ceri hitam (potong dadu)


Cara-cara buat adunan bahagian 2:
1. pukul marjerin dan gula hingga kembang
2. Selah kembang gaulkan bersama kelapa dan vanilla
3. Kemudian masukkan tepung dan gaul hingga sebati



KEMUDIAN...



 1. isikan adunan 1 didalam acuan <lapisan bawah>
2. mesukkan adunan 2 <lapisan atas>
<kiranya dua lapisan lah kan>
3. hiaskan dengan ceri kat permukaan kapal tu...
hihi..
mudahkan?

orait!!!!!!!!!!!!!!!
selamat mencuba

1 comment:

Ummi said...

adeh..sensitip sket kapal-kapal nih..hehehe

CINTA HATI SAYA

CINTA HATI SAYA
CINTA HATI

RAKAN MAYA YANG SUDI

seri pinang di hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

segalanya bermula

Daisypath Anniversary tickers